Baby vågner hver 3. time hver nat

3. februar 2018

Alder:
5 mdr.

Baby vågner hver 3. time hver nat

Hey Helen,

Vores datter Sonja er nu 5 mdr. gammel og flaskebarn (Nutramigen). Hun vejer knap 9 kg og måler 69 cm. Lige pt. får hun 1/4 brev Movicol om dagen pga. tidligere forstoppelse.

Sagen er kort, vi er meget i tvivl om hendes dosis af mad kontra hendes størrelse. Vi ønsker ligeså stille en nedtrapning af flasker om natten.

Vi er påbegyndt på grød - én gang om dagen - ingen faste tider. Primært hirsegrød tilsat forskellige frugt/grøntsagsmos.

Sonja får 6-7 flasker pr. døgn svarende til 990-1170ml.

Eksempel på et døgn:
Kl. 8 = 150ml ...

Annonce

... (Movicol)
Kl. 12 = 180ml + evt. grød (ca. 5 tsk)
Kl. 16 = 180ml
Kl. 19 = 180ml (Udo’s Choice Mælkesyrebakt)
Kl. 22 = 150ml
Kl. 1.30 = 150ml
Kl. 5 = 150ml

Vi har afprøvet at udskifte natflasken med vand, men så vågner hun kort tid efter - meget utilfreds, hvilket er tydeligt tegn på sult. Vi har også afprøvet at skrue op for aftenflasken til 210ml, men det kan hun ikke rumme og gylper det op.

Har du et forslag til, hvordan vi kan fordele maden anderledes eller hvad vi skal gøre for at minimere de nattemåltider?

På forhånd tak :)

Med venlig hilsen
Caroline

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Annonce

Viden om børn:

Mødregruppe

De fleste kommuner tilbyder nybagte mødre at komme i en mødregruppe, som oftest vil bestå af 5-8 mødre, som har barn i nogenlunde samme alder.

Sundhedsplejersken spørger, om man er interesseret i at være med i en mødregruppe og sender så invitationer ud til første gang, man mødes. Nogle gange mødes man første gang privat hos en af mødrene, andre gange mødes man i et lokale, som sundhedsplejersken bruger til formålet.

Det kan være en stor glæde at mødes med andre...

Læs mere i Babylex

Krydderurter

På persille, purløg og andre krydderurter og bladgrøntsager som f.eks. spinat og salat, kan der være jord og dermed jordbakterier - selv efter grundig vask. Bakterierne kan vokse, hvis maden gemmes eller ved genopvarmning, og de kan medvirke til dannelse af nitrit. Nitrit kan reagere med blodets hæmoglobin, så det ikke kan transportere ilt rundt i barnets krop.

"Grønt drys"på varm mad må derfor ikke gives til spædbørn og småbørn. Friske krydderurter og bladgrøntsager må dog...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

1000 tak for din altid varme og kærlige måde at gribe udfordringerne an på - det er helt rigtig for mig!
Jeg nyder både dine personlige svar til mig, men bestemt også de svar du giver til andre.

Tak,
Mor til pige på 15 måneder